Грб Краљевине Србије Грб Центра

HIGH PATRONAGE
ВИСОКИ
ПОКРОВИТЕЉ

BOARD FOR HERALDIC AND GENEALOGICAL STUDIES
ОДБОР ЗА
ХЕРАЛДИЧКЕ
И ГЕНЕАЛОШКЕ СТУДИЈЕ

BOARD FOR CULTURE
ОДБОР ЗА
КУЛТУРУ

Serbian Orthodox Action ''Sabor''
СРБСКА
ПРАВОСЛАВНА
АКЦИЈА
''САБОР''

 

ПОЧЕТНА
О НАМА
СИМВОЛИ
Грб
Застава
Слава
АКТИВНОСТИ
Документи
Саопштења
Трибине
Медији
Најаве
РИЗНИЦА
Извори
Мисли
Истраживања
Разно
НОВО(мапа)
ЛИНКОВИ

064/ 201 27 26
czipm@yubc.net





Prof. Борис С. Стојковски





МЕТАМПСИХОЗА ИСТОРИЈЕ





Основни грб Центра за истраживање Православнога монархизма (изображење Рада М. Павловића)





Један од највећих умова човечанства Фридрих Вилхелм Ниче рекао је да само звер
размишља неисторијски. Са друге стране каже се да Срби пате од вишка историје,
што је можда и тачно. Међутим, нужно питање које се у том случају поставља јесте
на који начин се историја представља младима, тј. ученицима у школама
и научној и ненаучној публици уопште.





Традицонални, новији поглед и историјски маркетинг



    У ХХ веку формирала се структуралистичка школа, која је као један од основних постулата у свом деловању имала и један новији поглед на историјску науку. Оно што се традиционално сматрало за историју, ратови, владари, револуције, није код представника ове школе иамло приоритет. Наравно, и у ранијем периду, тако рећи од Ранкеа, постојале су идеје о новијим погледима на историјску науку. Међутим структуралисти утемељују нови поглед на проучавање историје. Посебно битна одлика ове школе јесте интердисциплинарно проучавање историјских догађаја са ослонцем на историју као темељем проучавања.

    Ште то конкретно значи? Поглед на историјски догађај из разних аспеката и детаљније проучавање културне и друштвене историје. Под овим појмовима подразумевам најшири дијапазон који ове дефиниције могу да обуватају - од уметности до приватног живота.

    Историја има катастрофално лош маркетинг, као, уосталом, и скоро све друге друштвене науке. Поред традиционалног ореола непрофитабилности, често пресудни фактор у савременом материјалистичком друштву, за овакав имиџ ове науке најзаслужнији су историчари. Добар део научних посленика као да нема намеру да учини нешто по питању историјског маркетинга и да историју приближи читаоцу. Некако се дојми да су по том питању више урадили књижевници и публицисти. Романсиране биографије историјских личности и описи историјских догађаја су често бестселери. Са ригидне научне тачке оваква дела имају низ мана. Међутим, ако се заснивају на научним подацима и чињеницама, стилско дотеривање не смета, јер порпавља споменути имиџ историјске науке. Једино што може бити лоше јесте ако је дело у потпуној колизији са науком.

    Филмска уметност, иако јој је комерцијалност примарна, такође ради у функцији историјског маркетинга. Ту се чешће него у књижевности наука и дело размимоилазе, али и ако се људи само заинтересују за историју успех постоји, иако ствараоцима, као историчари, можемо евентуално замерити доста.


Шта покреће историју



    Структурализам, као и бројни савремени историчари, иако су учинили корак напред, нису међутим у потпуности сагледали најважнији аспект - дубину историје.

    Историју покреће духовна атмосфера једног времена. Ниједан историјски догађај, био он напред или назад за народ и земљу где се збио не би могао бити остварен без тог интелектуалног, идејног и духовног фундамента. Управо дух времена, било као плод Божје промисли, Његовим енергијама кроз личности (о чему су код нас говорили Св. Николај Охридски и Жички и Преосвећени епископ Атанасије Јевтић), или људске слободе (апсолутне и независне, или само Богом условљене, зависи од схватања појединца), такође кроз личности, ствара историју и носи је ка неком есхатону, који је у зависности од тумачења другачији. Хришћански мислиоци ће рећи ка Другом доласку и Страшном суду, савремени идеолози глобализма ће опет рећи да свет иде ка крају историје, а заблудели марксисти су празнословили о комунизму и бескласном друштву. Та квинтесенција целокупне историје, која се стално замагљује причама о владарима, биткама и ратовима, као и неуспешним поклушајима објашњења уметности и културе није тако лако објашњива и схватљива. Она представља сложен скуп апстрактних (дух, мисао, идеја, иеал) и конкретних (човек, Бог - било као Творац, Покретач или личносно схваћен као код православних, јуриидички -код римокатолика), личносних чинилаца, који својом делатношћу конкретизују апстрактне факторе.

    Сваки народ, цивилизација или култура има неке своје самосвојне особине, дух и менталитет. Он се развијао и под другим утицајима, али формира се као индивидуа која постоји интеркултурно, не као издвојено острово, али са препознатљивим обележјима који је јасно раздвајају од других. Када почне да губи ту самосвојност и када почне да прима негативне утицаје, потпуно противне његовом духу и његовој суштаствености пропада. Наравно, свака култура мора бити отворена за примање и инкорпорирање других мислећих система ако они не нарушавају њену бит. Цивилизација је живи организам, јер је живи организми и личности чине. Стога је органска структура друштва његово природно стање. Свака вештачка подела у друштву, мимо органске га слаби, а неретко и руши (демократија и комунизам као најеклатантнији примери).

    Пропаст Византијске Империје започео је са напуштањем својих војно-административних, привредних, културних и животних образаца и преузимањем западних обичаја, страних источном православном духу. Византијска ренесанса, иако исходиште италијанске, пала је у запећак. Русија није никада ни била православна Империја у пуном смислу, није никада била земља Достојевског или Светога Серафима, а преузимала је, као и Ромејско царство, западне обичаје. На крају, један разорни западни увоз ју је и уништио и Русије више нема. Рим је пао под превеликим теретом варвара, унутрашње покварености и одбијања хришћанства као позитивног калема на грчки основ и римску самосвојност једне од најбљештавијих култура и цивилизација у историји. Напустио је себе зарад властољубља и лажних материјалних богатстава, дакле гордости. Опет су у питању нематеријалне ствари, вешто сакривене иза материјализма.


Корист историје за садашњост



    Корење на некој биљци треба заливати и хранити како би давала цела биљка плодове. Ако на правилан начин усмеримо тај србски вишак историје и посматрамо је дубински, процесно, а не површно, наде за духовни и морални препород Србије и за јачање корена и традиције не нестају. Наравно, традиционализам мора бити здрав и еманципован, никако конзервативан, примитиван, бахат и анахрон, какав се често и експонира, махом захваљујући доминантном идеолошко-политичком и квазикултурном доминантном обрасцу који је на сцени деценијама.

    Да се вратим на Ничеа, иако негирам његову тезу о ограниченом памћењу прошлости, следеће парафразирање његових мисли јесте сажетак раније наведенога. Историја нам треба, за живот и дело, а не за бежање од њих. Особа која заборавља прошлост, која попут звери устаје сваки дан као да је нови почетак, без икакве спознаје јучерашњег, не може да спозна истинску срећу.





(Објављено: часопис ''Ново видело'' бр. 20; јул 2004.)
Српска Православна Црква

Епархија Рашко-Призренска - најновије информације са Косова - сведочења о терору над Србима

КОСОВО - Истина нема власника!

ОДБОР ЗА КОСОВО И МЕТОХИЈУ СВЕТОГA АРХИЈЕРЕЈСКОГA САБОРА СРПСКЕ ПРАВОСЛАВНЕ ЦРКВЕ

ОДБОР ЗА ЈАСЕНОВАЦ СВЕТОГA АРХИЈЕРЕЈСКОГA САБОРА СРПСКЕ ПРАВОСЛАВНЕ ЦРКВЕ

Помозите обнову Свете српске Царске Лавре - Манастира Хиландара

Епархија Западноевропска - Холандија


Српска Православна Црквена Општина Успења Пресвете Богородице у Цириху

Њ.К.В. Кнез Александар (Павлов) Карађорђевић

Њ.К.В. Принц Александар Карађорђевић

Њ.К.В. Кнегиња Јелисавета Карађорђевић

Њ.К.В. Кнез Никола и Кнегиња Љиљана Карађорђевић

Фондација Њ.К.В. Принцезе Катарине Карађорђевић

Њ.К.В. Кнез Никола Петровић-Његош

Монархија кроз векове

Руски Царски Дом

Грчки Краљевски Дом

Српско хералдичко друштво ''Бели Орао''

Руска хералдичка колегија

Словеначко хералдичко друштво

Српски хералдички Интернет магазин ''Глас хералда''

Руско Православно Монархистичко друштво

Русија Верних

Иконографска радионица ''Павловић''

Издавачка кућа ''Конрас''

Амерички журнал за руске и словенске студије









Зауставите Б-92!

КОСОВСКА ГРАМАТА




веб мајстор Преузмите банер Преузмите банер